
Inköps- och avtalscontroller
Kiruna kommun, Kommunledningsförvaltningen
Controller
Plats: Kiruna
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: Tills vidare
- Villkor: Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 1
- Publicerad: 2025-04-14
- Sista ansökningsdag: 2025-05-05
Lön
- Enligt avtal.
Om tjänsten
För ett livs levande Kiruna. En sak är säker. Med oss gör du skillnad. Vi är Kiruna, brukar vi säga. Vi är vårdpersonalen som håller gamla mamma i handen och läraren som får lillebror att läsa sina första ord. Vi är barnskötaren som får någon att växa varje dag och socialarbetaren som gör det som krävs för att förändra liv. Vi är personliga assistenten som ger frihet och bibliotekarien som gör litteraturen nära. Vi är hemstödpersonalen som kör till byarna i snöstorm som midnattssol för att finnas där. Vi är hundratals kompetenser, tusentals människor och generationer av erfarenhet som tillsammans tryggar, vårdar, inspirerar, lär ut, räddar liv, tänker nytt, flyttar städer, ställer upp för varandra och tar hand om människor. Med stolthet och omtanke. Från fjäll till stad. I dag och imorgon för ett levande Kiruna. Det finns något fint i det. Vill du också jobba för livet, människan och framtiden i Kiruna kommun? Vill du skapa värde och göra skillnad på riktigt för det som är viktigt? Inköpsenheten består i dagsläget av fyra personer och är en enhet inom ekonomiavdelningen på kommunledningsförvaltningen. Vi är ett engagerat, socialt och drivet team som har roligt på jobbet och tillsammans arbetar med intressanta uppdrag i en spännande miljö mitt under en pågående samhällsomvandling. Inköpsenheten samordnar och genomför varu-, tjänste- och entreprenadupphandlingar till kommunens verksamheter, ofta i samverkan med övriga kommunkoncernen. På enheten tar vi gemensamt ansvar för verksamheten och visar förtroende för varandra. Tillsammans har vi goda förutsättningar att lyckas med vårt uppdrag och vår utveckling. ARBETSUPPGIFTER I rollen som inköps- och avtalscontroller bidrar du till att inköpsenheten bedriver ett kvalitativt upphandlingsarbete genom att i nära dialog med dina kollegor på inköpsenheten utgöra ett stöd till kommunkoncernens förvaltningar och bolag. Du kommer att bidra till att utveckla kommunens arbete inom upphandlingsområdet med såväl upphandling som avtalsuppföljning. Som inköps- och avtalscontroller hos oss spelar du en nyckelroll i att utveckla vårt arbete med uppföljning av ramavtal, entreprenadkontrakt, andra avtal samt uppföljning av avtalstrohet. Du säkerställer att våra avtalsleverantörer levererar och fakturerar i enlighet med gällande villkor i avtal och du följer upp hur kommunens verksamheter köper in varor och tjänster. Eftersom tjänsten är ny kommer Du ha stora möjligheter att påverka utformningen av din egen tjänst tillsammans med kollegorna på inköpsenheten. Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av att: • Stödja i arbetet med data och beslutsunderlag för att bedriva ett kvalitativt upphandlings- och inköpsarbete • Svara för att ta fram, analysera och presentera statistik för kontroll, uppföljning, planering och beslut • Samordna och utveckla kommunens metoder för avtalsuppföljning • Utveckla arbetet med interna kontroller kopplat till området • Administrera och ansvara för vår avtalsdatabas • Vara ett stöd till organisationen i upphandlings- och inköpsrelaterade frågor om avtal, direktupphandlingar och beställningar Tillsammans med dina kollegor kommer du att vara högst delaktig i vårt utvecklingsarbete, som i nuläget är mest fokuserat på att införa, utveckla och utbilda en kommungemensam beställarorganisa¬tion samt att införa e-handel i Kiruna kommunkoncern. I mån av tid kommer du att beredas tillfälle att handlägga egna upphandlingar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom t.ex. ekonomi, juridik eller IT/teknik, alternativt en YH-utbildning inom upphandling och inköp. Du kan även ha förvärvat nödvändiga kunskaper genom relevant yrkeserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig och lämplig för rollen. Du behärskar svenska språket mycket väl, både i tal och skrift, då arbetet innebär många interna och externa kontakter samt att ansvara för att skapa och ta fram rapporter och beslutsunderlag av hög kvalitet. För tjänsten krävs att du behärskar Officepaketets olika delar väl och har mycket goda kunskaper i Excel. Det är meriterande om du har: • Kännedom om de regelverk som gäller för offentlig upphandling. • Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom inköp/upphandling eller annan ekonomisk styrning inom offentlig verksamhet. • Erfarenhet av stödsystem för upphandling/avtalshantering och ekonomi-/affärssystem. Vi använder affärssystemet Unit4 ERP Agresso och upphandlingsverktyget Mercell TendSign med tillhörande avtalsdatabas. • Erfarenhet av att internutbilda medarbetare. För att trivas i rollen som inköps- och avtalscontroller bör du ha ett genuint intresse av att skapa nytta och värde för kommunkoncernens verksamheter, som i slutändan gynnar kommunens medborgare. Du har förståelse för upphandling/inköp som strategiskt verktyg och styrmedel för att uppnå dessa mål. Som person har du en förmåga att skapa goda, långsiktiga relationer med både kollegor och leverantörer. Du är initiativrik och lösningsorienterad och arbetar strukturerat samtidigt som du har hög servicekänsla, är flexibel och kan hantera ändrade förutsättningar. Du har en förmåga att inspirera andra och du kan förmedla dina kunskaper till din omgivning på ett pedagogiskt och positivt sätt. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som kännetecknas av att du är social, kommunikativ, samarbetsorienterad och har ett förtroendeingivande sätt. ÖVRIGT För att arbeta hos oss ska du dela Kiruna kommuns gemensamma värdegrund där respekt, ansvar och samverkan är ledorden. Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö och stimulerande arbetsuppgifter och att du som medarbetare får en god balans mellan arbete och fritid. Vi har många olika förmåner där du som medarbetare kan träna kostnadsfritt på olika träningsanläggningar upp till 5000 kr/år, vi har stugor i fjällen som du kan hyra, vi erbjuder möjlighet att löneväxla till lediga dagar. Vi strävar efter jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Kiruna kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli då Kiruna kommun är förvaltningsområde för dessa språk. Kiruna kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Arbetsgivare
Kiruna kommun
- Organisationsnummer: 2120002783
Kontaktperson
- Kontakt: Jan Ekström
- E-post: jan.ekstrom@kiruna.se
- Telefon: 070-3214185
- Kontakttyp: Inköpschef