
Domstolshandläggare vid Hovrätten för Nedre Norrland
Sveriges Domstolar, Hovrätten för Nedre Norrland
Beredningssekreterare/Domstolssekreterare/Domstolshandläggare
Plats: Sundsvall
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: 6 månader eller längre
- Villkor: Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 1
- Publicerad: 2025-04-15
- Sista ansökningsdag: 2025-05-05
Lön
- Månadslön
Om tjänsten
Vilka är vi Hovrätten för Nedre Norrland är en av landets sex hovrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål och ärenden som överklagas från de fem tingsrätterna i Västernorrlands, Gävleborgs och Jämtlands län. Förutom att handlägga mål har hovrätten i uppdrag att utbilda fiskaler och assessorer i den fyraåriga domarutbildningen. Hovrätten har även att yttra sig över lagförslag m.m. som regeringen remitterar till hovrätten samt att pröva de ärenden som överklagas från Rättshjälpsmyndigheten. Hovrätten är belägen i centrala Sundsvall och har ungefär 55 medarbetare. Hovrätten för Nedre Norrland är en domstol som ständigt utvecklar arbetsformerna för att uppfylla medborgarnas krav på rättssäkerhet, god service, öppenhet och tillgänglighet. Vi har ett öppet och trivsamt arbetsklimat där allas delaktighet och ansvarstagande värdesätts. Vill du ha ett meningsfullt arbete där varje dag känns som den viktigaste? Då är rollen som domstolshandläggare vid Hovrätten för Nedre Norrland rätt för dig. Här får du arbeta med varierande och utvecklande arbetsuppgifter i en miljö där vi ständigt utbyter kunskap och perspektiv. Det skapar en stark gemenskap och en stöttande kultur, där kollegor fungerar som förebilder och finns där som ett stöd när utmaningarna kräver det. Genom vårt arbete stöttar vi den demokratiska grunden, och det vi gör är viktigt – för din och allas rättssäkerhet Om rollen Som domstolshandläggare utgör du en central roll i domstolens dagliga arbete. Tillsammans med ett engagerat team av handläggare, registratorer och domare bidrar du till att säkerställa att mål och ärenden hanteras rättssäkert och effektivt. Arbetet är varierande, socialt och kräver både struktur och flexibilitet – perfekt för dig som trivs i en dynamisk miljö. Huvudsakliga arbetsuppgifter Som domstolshandläggare kommer du att: • Handlägga mål och ärenden tillsammans med domare • Hantera skriftväxling • Expediera domar och beslut • Ha daglig kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet Om dig I rollen som domstolshandläggare är du noggrann, självständig och levererar uppgifter av hög kvalitet. Du har en god förmåga att planera, prioritera och hantera flera uppgifter samtidigt, du har därför en mycket god förmåga att hantera stress. Din kommunikativa och samarbetsinriktade personlighet gör att du bemöter människor professionellt och bygger goda relationer. Du är lösningsorienterad, självständig och trivs med ansvar, samtidigt som du bidrar till arbetsgruppens gemensamma mål. Stor vikt kommer läggas vid dina personliga egenskaper. Krav • Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig • Goda datorkunskaper, inklusive Officepaketet och andra dokumenthanteringssystem • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Meriterande Tidigare erfarenhet av handläggning vid domstol kan vara meriterande. Vi erbjuder Vårt arbete är viktigt för din och allas rättssäkerhet. Därför vill vi erbjuda en bra arbetsmiljö och förmåner som underlättar för dig både på och utanför arbetet. Några av våra förmåner är: • Minst 28 dagars semester • Friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme varje vecka • Möjlighet till distansarbete • Våra lokaler, kontorsarbetsplatser och arbetsredskap är moderna och ergonomiska Praktisk information Anställningen avser ett vikariat på heltid i sex månader. Vi ser gärna att du kan tillträda så snart som möjligt. Arbetstid: Ordinarie veckoarbetstid är måndag till fredag mellan 08.00 och 16.27. Då verksamheten tillåter finns möjlighet till flextid. Lön: Sveriges Domstolar tillämpar individuell lönesättning. Sista ansökningsdag är den 5 maj 2025 Vi ser fram emot din ansökan! För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Arbetsgivare
Sveriges Domstolar
- Organisationsnummer: 2021002742
- Hemsida: https://www.domstol.se/hovratten-for-nedre-norrland/
Kontaktperson
- Kontakt: Christine Modig
- E-post: christine.modig@dom.se
- Telefon: 060-18 66 21
- Kontakttyp: HR-specialist
- Kontakt: Susanne Hård
- E-post: susanne.hard@dom.se
- Telefon: 060-18 68 04
- Kontakttyp: Hovrättslagman
- Kontakt: Christina Byström
- E-post: christina.bystrom@dom.se
- Telefon: 060-18 68 14
- Kontakttyp: Handläggarchef