Svergie logotyp
Orti
Logotyp för Universitets- och Högskolerådet

Licens och Avtalskoordinator Digitalisering & Tjänsteutveckling

Universitets- och högskolerådet

IT-strateg

Plats: Solna

  • Omfattning: Heltid
  • Anställningsform: Tills vidare
  • Villkor: Heltid/ Ej specificerat
  • Omfattning: 100%

Jobbinformation

  • Antal lediga tjänster: 1
  • Publicerad: 2025-04-16
  • Sista ansökningsdag: 2025-05-07

Lön

  • Månadslön

Om tjänsten

Är du en erfaren Licens och Avtalskoordinator med kompetens kring upphandlingar och uppföljning av avtal gällande mjukvara och IT tjänster? Har du erfarenhet av proaktiv hantering av Software Asset Management och är van att jobba självständigt med att ta ansvar för licenser och avtal? Universitets- och Högskolerådet (UHR) söker en erfaren Licens och Avtalskoordinator till avdelningen för Digitalisering & Tjänsteutveckling och enheten för System & Användarstöd. I rollen som Licens och Avtalskoordinator kommer du att jobba med omväxlande arbetsuppgifter i en småskalig IT-miljö och hantera licenser och avtal som rör alla digitala tjänster och leveranser på myndigheten. Universitets- och Högskolerådet, UHR, är en statlig myndighet med ett brett uppdrag inom utbildningsområdet. Vår vision är utbildning, utbyte och utveckling för alla som vill vidare.   Under närmsta åren ska vi öka vår externa tjänsteleveransförmåga till sektorn, samtidigt som myndigheten i större utsträckning även behöver tillvarata möjligheterna till digitalisering och automatisering av interna processer och tjänster. Ett större förändringsarbete har inletts för att åstadkomma förflyttning i enlighet med myndighetens strategiska inriktning. Vi söker nu en Licens och Avtalskoordinator som självständigt kan ansvara för licenser och avtal för alla digitala tjänster och leveranser på myndigheten. Vad du kommer att göra/ansvara för Som Licens och Avtalskoordinator tar du ett helhetsansvar för hantering av mjukvarulicenser, certifikat och andra prenumerationer som rör leveransen av digitala tjänster. Du jobbar proaktivt med att etablera, förnya och följa upp de avtal som krävs för att säkerställa en kostnadseffektiv leverans. Projektadministration och projektuppföljning är ligger också inom ditt ansvarsområde. I uppdraget ingår tex: • Följa upp användande av mjukvara och förbrukning av licenser • Administration av Software Asset Management databas • Leverantörsuppföljning • Facilitera avrop, anbud och upphandlingar • Projektadministration och projektuppföljning Även andra uppgifter kan förekomma då det är en relativt liten organisation där det ibland finns behov av att vara behjälplig inom områden på enheten och avdelningen som sträcker sig utanför den dagliga rollen. Dessutom så befinner sig organisationen i en uppbyggnadsfas där det finns möjlighet att bidra med sin kompetens och erfarenhet utanför sitt eget team. Du som söker Du har: • Eftergymnasial utbildning inom relevant område, tex. inköp/ekonomisk administration/systemförvaltning eller relevant arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig​ • Minst 3 års erfarenhet av att leda, driva och följa upp IT-administrativt arbete exempelvis inom inköp, upphandling, avtals- och leverantörsuppföljning, licensadministration, verksamhetsuppföljning, administrativt processtöd, osv. ​ • Minst 3 års erfarenhet av etablerade metoder och processer inom området.​ • Minst 3 års erfarenhet av att i stor utsträckning arbeta självständigt och i samarbete med andra utifrån tillämpade riktlinjer och praxis inom verksamheten.​ • God konceptuell teknisk förståelse av IT system och miljöer • Mycket god förmåga till proaktivitet, flexibilitet och samarbete.​ • Flytande i svenska språket, i både tal och skrift  Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av att arbeta i ett Software Asset Management (SAM) verktyg • Erfarenhet av uppföljning av operationella leverantörsleveranser kring drift och support • Erfarenhet av projektadministration och uppföljning • Erfarenhet av avrop, anbud och upphandlingar enligt Lagen om Offentlig Upphandling (LOU) För att fungera bra i rollen som Licens och Avtalskoordinator behöver du god förmåga att: • Anpassa och reagera på förändring (flexibel) • Arbeta i en processtruktur (strukturerad) • Arbeta med människor (samarbetsförmåga) • Skriva och rapportera (skriftlig förmåga) • Vara självgående (ansvarstagande) • Analysera (problemlösningsförmåga) Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vad vi gör och erbjuder UHR har flera uppdrag inom utbildningsområdet vars gemensamma nämnare är att skapa möjligheter till utveckling genom utbildning och internationella utbyten. Vi är cirka 340 anställda i Stockholm och Visby. UHR:s mål är att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare och chefer jobbar tillsammans för långsiktig utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling. Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering och ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Avdelningen Digitalisering och tjänsteutveckling har i uppdrag att vara motorn i myndighetens arbete med digitalisering och tjänsteutveckling och arbetar med hela kedjan, från behov, utveckling till drift och internt IT-stöd. I uppdraget ingår både interna administrativa produkter likväl som myndighetens digitala tjänster till sektorn. Avdelningen stödjer myndigheten med portfölj-, produkt-, och tjänstestyrning och samordnar myndighetens agila värdeströmmar. Vi är i nuläget drygt 40 anställda på avdelningen, i roller som tex portföljstrateg, arkitekt, verksamhetsutvecklare, tjänsteutvecklare, produktägare, drift- och supportroller, mfl. Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning. Du arbetar på vårt moderna och rymliga kontor i Solna Strand. Du kan också ha möjlighet att arbeta upp till 50% på distans. Våra villkor och förmåner Mer om UHR Ansök och bli en av oss! Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 2.2.1-00592-2025. Sista ansökningsdatum är 7 maj. Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta rekryterande chef Magnus Jansson tfn 0709-413632. Representant för SACO är Kerstin Martínez tfn 010- 470 04 69 och för ST Lisa Samsten tfn. 010-470 03 67.. Universitets- och högskolerådet har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Arbetsgivare

Universitets- och Högskolerådet

  • Organisationsnummer: 2021006487
  • Hemsida: http://www.uhr.se

Ansökan

Ansök till tjänsten
SökSök

Vilken plats vill du veta mer om?