
Jourhemsverksamheten Stockholms stad söker familjehemsinspektör
Socialförvaltningen, Område jour- och familjehem samt korttidsvistelse
Familjehemssekreterare
Plats: Stockholm
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: Tills vidare
- Villkor: 100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 2
- Publicerad: 2025-04-16
- Sista ansökningsdag: 2025-04-30
Lön
- Månadslön
Om tjänsten
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn. Välkommen till oss Nu söker Stockholm stads egen jourhemsverksamhet två nya kollegor! Då en av våra familjehemsinspektörer går vidare till nya utmaningar och en annan har utvecklats inom området söker vi nu två nya kollegor till arbetsgruppen Stockholms stads jourhemsverksamhet! Jourhemsverksamheten har i uppdrag att förmedla jourhem till stadsdelsförvaltningarna i Stockholms stad. Vi hanterar förfrågningar och matchar med våra jourhem i egen regi. Vid placering är du den som ger stöd och handledning till jourhemmet och är med dem hela vägen under placeringen. Vi är en viktig länk mellan jourhemmet och socialtjänsten för att vi tillsammans ska se till att barn och unga som placeras utanför det egna hemmet får den bästa och mest trygga omvårdnad de kan få! Under 2025 kommer vi att utveckla ett helt nytt stöd till våra jour- och familjehem i staden, vilket kommer bli en spännande möjlighet för dig att vara med och forma en viktig funktion. Uppdraget innebär att du kommer få arbeta nära stadens jour- och familjehem, där du bidrar med värdefullt stöd och handledning. Du kommer ingå i områdets beredskap efter kontorstid (fram till 24:00) och under helger, enligt schema. Du delar arbetsuppgiften med nio kollegor vilket innebär ett löpande schema jämt fördelat mellan er, vilket i praktiken gör att du har beredskap cirka en vecka varannan månad. Här får du vara med och göra skillnad för familjer och barn i utsatta situationer – ett uppdrag fyllt av både ansvar och möjlighet till personlig utveckling. Vi söker dig som trivs med fart och fläkt och tycker det är viktigt att ge stöd och handledning till våra jourhem med målsättningen att placerade barn och unga ska få goda förutsättningar att utvecklas gynnsamt. Om du vill vara med och göra en verklig skillnad och har en genuin vilja att bidra till positiv förändring, då är det här en chans för dig att göra något meningsfullt och givande. Verksamhetsområde jour- och familjehem samt korttidsvistelse är en del av Socialförvaltningens avdelning för socialt stöd och är en stadsövergripande resurs som tillhandahåller insatser relaterade till barn och unga som är placerade samt stöd till jour- och familjehem. Vi erbjuder En arbetsplats som är i ständig utveckling och där du ingår i en arbetsgrupp med lång erfarenhet av att utreda, stötta och handleda jourhem, som leds av en gruppledare. Vi erbjuder dig även: grupphandledning med extern handledare friskvårdsbidrag flexibel arbetstid vinter- och sommararbetstid möjlighet till semesterväxling Läs gärna mer om våra förmåner här: Förmåner för medarbetare - Stockholms stad (jobba.stockholm) Din arbetsplats är belägen i Farsta centrum, nära tunnelbanan. Din roll Som familjehemsinspektör är ditt ansvar att handleda och stödja våra jourhem. Arbetet sker ofta i familjernas hem. För att trivas och lyckas i rollen ser vi att du har lätt för att skapa goda relationer, har erfarenhet av att möta människor i olika situationer och tycker om att arbeta nära våra jourhem och stötta dem under placeringsprocessen - före, under och efter. Du hanterar förfrågningar från stadsdelsförvaltningarna via telefon och e-post och matchar barn med lämpliga jourhem. Barnets bästa är alltid din främsta prioritet och du är serviceinriktad. Du utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och sätter värde i en evidensbaserad praktik. I rollen ingår även att delta vid utredning av våra jourhem, ett tätt samarbete med ansvariga socialsekreterare från stadsdelarna, journalföra enligt praxis, rekrytera nya jourhem, utbilda och bidra med idéer kring fortbildning för jourhemmen. Vi utvecklar ständigt verksamheten och du kommer tillsammans med dina kollegor driva utvecklingen framåt. Du kommer att ingå i områdets beredskap efter kontorstid (fram till 24:00) och helger. Din kompetens och erfarenhet Arbetet som familjehemsinspektör kräver att du har förmåga och tycker om att självständigt och strukturerat planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du trivs med att arbeta tillsammans med kollegor och vara en del av ett team. Du är bekväm med att hantera snabba förändringar och hitta kreativa lösningar på kort tid. Du är serviceinriktad, trivs med att samverka med andra professioner och kan på ett nyfiket och lyhört sätt relatera till andra. Du visar förståelse och respekt för människors olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet. Du har ett systemiskt tänk i ditt arbete med familjer. Vi söker dig som har: socionomexamen minst tre års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten, område barn och unga erfarenhet av arbete, stöd och handledning, till jourhem och/eller familjehem goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift B-körkort. Det är meriterande om du har: arbetslivserfarenhet från Stockholms stad utbildning och erfarenhet av att utreda familjehem handledarutbildning med inriktning familjehem grundutbildningen som kursledare av "Ett hem att växa i". utbildning och/eller erfarenhet av föräldrastödjande samtal Övrigt Resor i tjänsten förekommer. B-körkort krävs. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I samband med anställning ombeds du redovisa utdrag från polisens belastningsregister. Vi hoppas att vi väckt ditt intresse och att du vill bli en av oss! Varmt välkommen med din ansökan! Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsgivare
Stockholms kommun
- Organisationsnummer: 2120000142
Kontaktperson
- Kontakt: Rebecka Tjergefors, enhetschef
- Telefon: 08-50825235
- Kontakt: Emma Vilhelmsson Oksman, gruppledare
- Telefon: 08-50825225