
Chef till avdelningen för allmän pension
Pensionsmyndigheten
Avdelningschef, statlig
Plats: Stockholm
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: 6 månader eller längre
- Villkor: 100%. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse Provanställning t.o.m.
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 1
- Publicerad: 2025-04-22
- Sista ansökningsdag: 2025-05-20
Lön
- Månadslön
Om tjänsten
Vill du arbeta på medborgarnas uppdrag att stärka välfärden i Sverige? Är du besjälad av att ge effektiv och god service till hela befolkningen? Pensionsmyndigheten söker dig som vill bidra i styrningen i en av Sveriges största utbetalande myndigheter för att göra verklig skillnad för landets pensionärer och pensionssparare. Om Pensionsmyndigheten och avdelningen för allmän pension Avdelningen för allmän pension ansvarar för administrationen och handläggningen av allmän pension. I avdelningens uppdrag ingår handläggning, beslutsfattande och kontakter med enskilda via telefon och e-post. Avdelningen ansvarar också för administration av fondhandeln på premiepensionens fondtorg. Avdelningen består av drygt 400 medarbetare fördelade på fyra enheter, allmän pension 1, allmän pension 2, allmän pension 3 och fondenheten. Utöver det finns även ledningsstöd och utvecklingsresurser. Ett viktigt fokus framåt för avdelningen är att stärka våra medarbetare och vår organisation för att i högre grad kunna möta våra kunder där de befinner sig. Myndighetens mest strategiskt viktiga fråga i närtid är att kraftigt öka digitaliseringen, däribland mötet med pensionärer och pensionssparare. Vi söker nu en avdelningschef till allmän pension. Om rollen som avdelningschef Du ansvarar för att driva både den dagliga driften i handläggning och kundkontakter, och myndighetens utveckling av allmän pension. Du leder avdelningens arbete och ansvarar för att effektivisera och utveckla metoder och arbetssätt för avdelningens ansvarsområden. Pensionsmyndigheten har ett delegerat utvecklingsansvar. Det betyder att du i din roll som avdelningschef är myndighetens främsta företrädare för utvecklingen av allmän pension. Du är också en del av myndighetens ledningsgrupp och rapporterar till generaldirektören. Du har övergripande personal-, budget- och resultatansvar för avdelningens medarbetare. I ditt arbete stöttar du dina enhetschefer och deras utveckling, samtidigt som du skapar en struktur och tydlighet i verksamheten. Du kommer ha det övergripande ansvaret för att säkerställa att avdelningen bedriver en god och effektiv handläggning samt och kundkontakt och service inom allmän pension. I din roll ingår även ansvar för fondhandeln på premiepensionens fondtorg. Din profil Som person har du ett omvittnat gott ledarskap och god samarbetsförmåga. Du har ett starkt driv för förändring och har lätt för att bygga förtroende, motivera andra och skapa goda relationer – både internt i organisationen och externt med våra partners och intressenter. Du arbetar systematiskt och strukturerat för att ständigt stärka och förbättra verksamheten. Vi söker dig som är en strategisk ledare och din relationella förmåga är god där du utvecklar och underhåller positiva relationer för att nå gemensamma mål. Vidare har du förmågan att prioritera organisationens övergripande mål, snarare än enbart avdelningens intressen i syfte att främja samarbete med andra avdelningar och chefer för att skapa lösningar som gynnar hela verksamheten. Du kommunicerar tydligt och effektivt både i tal och skrift, vilket skapar förståelse och engagemang hos medarbetare, kollegor och externa intressenter. Du har en förmåga att snabbt och enkelt anpassa dig till förändringar, både i omvärlden och inom organisationen, och du spelar en aktiv roll i att driva förändringsprocesser framåt. Som avdelningschef är det viktigt att ha hög integritet samtidigt som du agerar prestigelöst för att maximera nyttan. Dina personliga egenskaper i rollen som avdelningschef blir viktiga och därmed något som vi kommer att lägga stor vikt vid. Vi söker dig som har: Akademisk examen inom ett samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Flerårig erfarenhet som chef med personal- och budgetansvar och erfarenhet av att leda genom andra chefer. Erfarenhet från ledande befattning i verksamhet med omfattande ärendehantering och ett kundorienterat uppdrag. Goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har: Erfarenhet av ledningsgruppsarbete på hög strategisk nivå och av högsta ledningsgrupp. Erfarenhet från drift och utveckling av automatiserad ärendehantering och digitala tjänster. Stort samhällsintresse och god kunskap om socialförsäkringsfrågor, allmän pension, arbetsmarknadsfrågor eller finansiella marknader. Kunskaper om fondhandel och premiepensionssystemet. Kunskap om IT och det agila arbetssättet. Vi erbjuder Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi erbjuder flexibel arbetstid och möjlighet att jobba delvis hemifrån. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor. Vårt kontor i Stockholm ligger centralt i Hornstull nära tunnelbanan. Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten Bra att veta Anställningen är tillsvidare på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Den här tjänsten är placerad på vårt kontor vid Hornstull, Stockholm. Resor i tjänsten förekommer och ingår som ett återkommande inslag. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass. Din ansökan Vi arbetar kompetensbaserat i hela rekryteringsprocessen och strävar efter en inkluderande, rättvis och objektiv urvalsprocess. Vi använder arbetspsykologiska tester för att säkerställa en träffsäker matchning. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Har du frågor gällande rollen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Mitra Frost. E-post: mitra.frost@novare.se Mobil: 0736 40 92 39 Har du skyddade personuppgifter? Kontakta ansvarig rekryterare så hjälper vi dig med ansökan. Vi ser fram emot din ansökan! Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensionen enklare. #VårtJobbBerörAlla
Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten
- Organisationsnummer: 2021006255