
Enhetschef för samhällsutveckling
Göteborgs Stad , Socialförvaltningen Sydväst
Enhetschef inom socialtjänst
Plats: Göteborg
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: Tills vidare
- Villkor: Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2025-10-01 Tillträde 1 oktober eller enligt överenskommelse.
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 1
- Publicerad: 2025-04-28
- Sista ansökningsdag: 2025-05-14
Lön
- Enligt avtal.
Om tjänsten
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området. I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv. ARBETSUPPGIFTER Är det du som skapar förutsättningar för utveckling genom samverkan med andra? Vill du leda och skapa förutsättningar för specialister inom samhällsutvecklingsfrågor? Då kan det här vara tjänsten för dig! Du kommer att arbetsleda 12 medarbetare som är utvecklingsledare och samordnare inom områdena folkhälsa, trygghet, våld i nära relationer och hedersrelaterat våld, sociala erfarenheter i samhällsplaneringen, miljö, demokrati, civilsamhälle, EU och extern finansiering. Uppdragen som utvecklingsledarna är av strategisk karaktär vilket innebär att i samverkan med exempelvis, andra förvaltningar, polis, regionen, näringsliv och civilsamhället, driva utvecklingsarbete och samordna inom förvaltningen och stadsområdet i nära samarbete med avdelningschefer. Som chef kommer du stödja utvecklingsledare och samordnare i uppdragen som inkluderar att svara på remisser, skriva beslutsunderlag till politiken, planera politiska forum så som råd och dialoger, arbeta fram kunskapsunderlag och strategidokument som exempelvis kartläggningar, handlingsplaner och lägesbilder. Tillsammans med enhetschefskollegor inom förvaltningen kommer du även att ansvara för krisstödet i Sydväst vilket innebär att hålla krisstödsorganisationen uppdaterad och vid en kris leda krisstödet. Du kommer att ingå i ledningsgrupp tillsammans med tre andra enhetschefer, verksamhetscontroller och stödfunktioner inom ekonomi och HR. Du kommer att utgå från vårt aktivitetsbaserade kontor på Zirkongatan. Intervjuer kommer att hållas eftermiddagarna 27-28 maj. Om du efter intervju går vidare till nästa steg, kommer du även att bjudas in till en heldag vid assessmentcenter 17 eller 19 juni. Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Formella kvalifikationer: Du som söker skall ha minst ett års erfarenhet av personalansvar och minst treårig högskole-/universitetsexamen. Då du kommer att leda specialister som i sin arbetsdag verkar inom folkhälsa, trygghet, stadsutveckling, miljö, demokrati så krävs att du har strategisk erfarenhet inom flera av områdena. Även din erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation kommer att vara en förutsättning för tjänsten som enhetschef. Det är inte krav men meriterande om du har erfarenhet av att leda specialister och har du ledarskapsutbildning med dig sedan tidigare så är även det meriterande. Personliga kvalifikationer: Du förmedlar information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du säkerställer att ditt budskap går fram. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du är uppmärksam och öppen för att förstå andra människors behov, känslor och åsikter. Du är mottaglig för vad andra säger eller uttrycker och visar respekt, hänsyn och omtanke i ditt bemötande. Du ser bakslag som något att lära sig av. Du är tydlig, får gehör för tankar och idéer och kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation. Du kan se ditt arbete som en del i ett större sammanhang och förstår hur det påverkar och påverkas av andra delar av organisationen. Du samverkar med andra i övergripande frågor för att skapa värde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten. ÖVRIGT I den här rekryteringsprocessen kommer vi inte be om personligt brev. Du kommer istället vid ansökningsförfarandet att få svara på ett antal frågor om din kompetens inom efterfrågat område. För att uppfylla kraven i GDPR samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller brev. Har du skyddade personuppgifter skall du INTE ansöka via systemet utan kontakta rekryterande chef för hantering av din ansökan. Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
GÖTEBORGS KOMMUN
- Organisationsnummer: 2120001355
Kontaktperson
- Kontakt: Lotta Wikström
- E-post: lotta.wikstrom@socialsydvast.gotborg.se
- Telefon: 031-3652724
- Kontakttyp: Avdelningschef stadsområde välfärd och fritid