Svergie logotyp
Orti
Logotyp för Åmåls kommun

Åmåls kommun söker Enhetschef Bygg & Miljö

Åmåls Kommun

Enhetschef, offentlig förvaltning

Plats: Åmål

  • Omfattning: Heltid
  • Anställningsform: Tills vidare
  • Villkor: Tillsvidareanställning 100%
  • Omfattning: 100%

Jobbinformation

  • Antal lediga tjänster: 1
  • Publicerad: 2025-04-28
  • Sista ansökningsdag: 2025-05-18

Lön

  • Enligt överenskommelse

Om tjänsten

Vad erbjuder vi
Åmåls kommun utvecklar sin organisation inom bygg och miljö och söker nya medarbetare. Vi erbjuder dig en möjlighet att vara med och utveckla vår kommun och bidra till det goda livet i Dalsland. Vi är en organisation som arbetar under ett modernt ledarskap där organisationen inom miljöområdet inkluderar två inspektörer inom miljöskydd, en inspektör inom hälsoskydd, en inspektör inom livsmedelstillsyn och en projektledare för LOVA projekt. Inom plan- och byggområdet finns två bygglovshandläggare samt en Plan- och GIS-ingenjör. I organisationen finns också en administratör kunnig inom miljö- och hälsoskydd. Vi arbetar självständigt för bygg- och miljönämnden.

Som medarbetare hos oss är du vår viktigaste tillgång. Personalförmåner som du erbjuds är bra friskvårdsbidrag, föräldrapenningtillägg, tjänstepension, försäkringar och möjlighet att leasa miljöbil. Du har även möjligheter till vidareutbildning inom ditt kompetensområde för att du ska kunna utvecklas hos oss. Läs mer om förmåner som medarbetare hos Åmåls kommun här: Vårt erbjudande!

Ditt uppdrag
Som enhetschef tillhör din enhet samhällsbyggnadsförvaltningen med en egen fristående bygg- och miljönämnd. Vi erbjuder ett flexibelt och stimulerande arbete. Som enhetschef är du direkt underställd samhällsbyggnadschefen och ingår i förvaltningsledningen. I arbetsuppgifterna ingår personal-, arbetsmiljö-, bemannings- och ekonomiansvar. Det ingår även ansvar för verksamhetsuppföljning och utvecklingsarbete. Som chef ska du alltid ha medborgarnas och medarbetarnas bästa som ledstjärna.

Vem är du
Du har högskoleutbildning inom miljö eller naturvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har mycket goda kunskaper om miljöbalken, livsmedelslagen samt andra aktuella lagstiftningar inom arbetsområdet. Du besitter kunskaper om förvaltningsrätt och kommunallagen. Du ska ha kunskap om, eller vara intresserad av att lära dig lagstiftningen inom plan- och bygglagen. Vi ser att du t.ex. har en flerårig bakgrund som miljö- och hälsoskyddsinspektör. Har du tidigare erfarenhet av ledarskap är det meriterande men inte ett krav. Du ska vara intresserad av, och förstå vikten av det goda ledarskapet.

För detta uppdrag värderas personliga kompetenser högt. Du vill leda, utveckla och förbättra vår verksamhet mot uppsatta mål i dialog med medarbetare, medborgare och förvaltningsledning. Du tar beslut och initiativ, är drivande och ansvarstagande. Du ser till helheten, där du bidrar med ditt strategiska och analytiska tänkande för att stödja verksamheten samt ser verksamhetsutveckling som en självklar del av det dagliga arbetet.

Vi ser även att du är bra på att kommunicera och kan uttrycka dig tydligt och lättförståeligt. Du är bra på att lyssna, är lyhörd för andras synpunkter och har lätt för att samarbeta och hantera konflikter om de uppstår. Du är engagerad, tycker om att leda andra, bygger relationer och är synlig och tillgänglig. 

Formella kompetenskrav
- Högskoleutbildning inom miljö eller naturvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. 
- Mycket goda kunskaper om miljöbalken och livsmedelslagen.
- Goda kunskaper i förvaltningsrätt och kommunallagen.
- Anställningen förutsätter att du har B-körkort.
- Digital identifikation med Bank ID

Anställningen
Tillsvidareanställning på 100% med tillträde enligt överenskommelse. 

Ansökan
Vi vet att en inkluderande arbetsplats är en hållbar arbetsplats. Olika bakgrunder, erfarenheter och egenskaper gör oss sammantaget helt enkelt bättre. Så vem du än är - varmt välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV. Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen, samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via ansökningsknappen.

Varmt välkommen med din ansökan!    

(Vi undanbeder oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande).

Arbetsgivare

Åmåls kommun

  • Organisationsnummer: 2120001587

Kontaktperson

  • Kontakt: Marcus Blom Löfgren
  • E-post: marcus.lofgren@amal.se
  • Telefon: 0790655130
  • Kontakttyp: Facklig Vision
  • Kontakt: Magnus Olsson
  • E-post: magnus.olsson1@amal.se
  • Telefon: 0532-17063
  • Kontakttyp: Förvaltningschef

Ansökan

Ansök till tjänsten
SökSök

Vilken plats vill du veta mer om?