
Kammarrätten i Göteborg söker en HR-administratör
Sveriges Domstolar, Kammarrätten i Göteborg
Personaladministratör
Plats: Göteborg
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: Tills vidare
- Villkor: Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2025-09-01 eller enligt överenskommelse.
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 1
- Publicerad: 2025-04-28
- Sista ansökningsdag: 2025-05-18
Lön
- Månadslön
Om tjänsten
Kammarrätten i Göteborg är den näst största av Sveriges fyra kammarrätter. Domstolens huvudsakliga uppgift är att pröva de mål som överklagas från förvaltningsrätterna i Göteborg, Karlstad och Malmö. Kammarrätten handlägger ett stort antal måltyper. De vanligaste är socialförsäkringsmål, skattemål, upphandlingsmål, mål enligt socialtjänstlagen, mål om laglighetsprövning enligt kommunallagen och olika mål som avser tvång mot person. Kammarrätten präglas av ett öppet och trivsamt arbetsklimat. Vi strävar efter att vara en modern och attraktiv arbetsplats med ett aktivt och engagerande ledarskap- och medarbetarskap. Kammarrätten är centralt belägen i Göteborg och har ungefär 110 medarbetare. Organisationen består av tre dömande avdelningar och en administrativ avdelning som utgörs av den måladministrativa enheten, serviceenheten och enheten administrativt kansli. Inledning Vill du driva HR- administrativa frågor framåt i en av samhällets viktigaste verksamheter? Då kan detta vara ett jobb för dig! Vi söker nu en HR-administratör till vårt administrativa kansli. På administrativa kansliet är vi ett team på sex medarbetare med olika ansvarsområden inom bl.a. administrativ juridik, HR, ekonomi och övriga administrativa frågor. Arbetet på enheten leds av kanslichefen. Vi arbetar tätt ihop och hjälper varandra för att kunna leverera ett professionellt stöd till kammarrättens verksamhet och service till allmänheten. Vi verkar för en effektiv och modern administration och arbetar tillsammans med att utveckla arbetssätt och rutiner. Ditt engagemang och din kompetens ser vi som en viktig del i det arbetet. Arbetsuppgifter Som HR-administratör har du en central roll på domstolen där du ansvarar för den löpande HR- och löneadministrationen. I din roll ingår också att arbeta med rekryteringsadministration, friskvård, ergonomi, onboarding av nyanställda, framtagande av personalstatistik mm. Det kan också bli aktuellt med viss rekrytering. Ditt arbete sker i nära samarbete med kammarrättens HR-chef men också med övriga medarbetare på det administrativa kansliet. Andra arbetsuppgifter som hanteras inom enheten ingår också i din anställning då vi är en liten arbetsgrupp som hjälps åt, framförallt vid frånvaro och semesterperioder. Nya eller förändrade arbetsuppgifter kan tillkomma alltefter verksamhetens behov och ditt intresse. Kvalifikationer Vi söker dig som har • Avslutad gymnasieutbildning och gärna eftergymnasial påbyggnadsutbildning inom exempelvis HR-administration. • Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. • Erfarenhet av HR- och löneadministrativt arbete, gärna från statlig myndighet eller från annan verksamhet vi bedömer relevant för anställningen. • Hög IT-mognad och goda kunskaper i Officepaketet. Som HR-administratör behöver du ha en mycket god administrativ och kommunikativ förmåga. Du månar om effektivitet och noggrannhet i det du gör. Ditt fokus är att se möjligheter och hitta lösningar och du har ett prestigelöst och flexibelt förhållningssätt i ditt arbete då vi är en liten grupp som hjälps åt. Du arbetar såväl proaktivt – ligger steget före – som strukturerat och driver självständigt ditt arbete framåt. Du gillar att utforma effektiva administrativa rutiner som underlättar för både dig själv och andra. Du skapar och upprätthåller goda relationer till dina närmaste kollegor men också till organisationen i stort då du är ett viktigt stöd för medarbetare och chefer i olika HR- och löneadministrativa frågor. Du har lätt för att samarbeta med olika människor. Som person är du positiv och professionell och bidrar till ett gott arbetsklimat. Du har ett mycket gott omdöme, hög integritet och kan hantera förtroenden då du agerar som arbetsgivarrepresentant. Du trivs med att växla mellan att arbeta självständigt och i grupp och du har vilja och förmåga att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet. Under arbetstoppar är din förmåga att prioritera och planera ditt arbete särskilt viktig. Dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet för anställningen – särskilt vad gäller personlig mognad, omdöme, flexibilitet och samarbetsförmåga – är avgörande. För att bli aktuell för anställning hos oss krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar. Övrigt Arbetet utförs som utgångspunkt på plats på domstolen men vi erbjuder möjlighet till mobilt arbete och distansarbete utifrån verksamhetens behov. Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Varmt välkommen med din ansökan senast den 18 maj.
Arbetsgivare
Sveriges Domstolar
- Organisationsnummer: 2021002742
Kontaktperson
- Kontakt: Viktoria Sjögren Samuelsson
- Telefon: 031-732 75 03
- Kontakttyp: Kanslichef
- Kontakt: Petronella Wacker
- Telefon: 031-732 74 21
- Kontakttyp: HR-chef