
Koordinator inom arbetsmarknad och integration
Lerums kommun, Arbetsmarknadsenheten
Kvalitetskoordinator
Plats: Lerum
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: Tills vidare
- Villkor: Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2025-08-18 .
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 1
- Publicerad: 2025-04-29
- Sista ansökningsdag: 2025-05-25
Lön
- Enligt avtal.
Om tjänsten
Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat. ARBETSUPPGIFTER Vi söker en engagerad och driven koordinator för Arbetsmarknadsenhet (AME) samt Enheten för mottagande och Integration (EMI). Rollen innebär att du koordinera insatser för att stödja kommuninvånare i deras väg mot egen försörjning i samverkan med olika aktörer. I rollen ingår också att utveckla och implementera strategier för att främja självförsörjning och integration. AME arbetar för att hjälpa individer som står utanför arbetsmarknaden till att komma i arbete eller studier och uppnå självförsörjning. Vi arbetar också med flyktingmottagande enligt bosättningslagen och massflyktdirektivet. EMI arbetar med praktikshjälp, samhällsinformation samt samordning av insatser kring den enskilde under etableringstiden. Detta sker i samverkan med försörjningsstödsenheten, vuxenutbildning, VGR, Arbetsförmedlingen och flera andra verksamheter i kommunen och andra myndigheter. I rollen som koordinator kommer du att jobba nära ett flertal medarbetare med olika professioner såsom arbetsterapeuter, arbetsmarknadshandläggare, socialpedagog, flyktingsamordnare, flyktingstödjare, arbetsledare och administratörer. Ingen dag är den andra lik. Vi söker dig som har goda kunskaper och erfarenheter om arbetsmarknaden och integrationsfrågor samt har erfarenhet av att arbeta med människor i behov av stöd. I ansvaret som koordinator ställs krav på god samverkan med våra samverkanspartner. Du arbetar på uppdrag av enhetschef och arbetar på både operativ och strategisk nivå. Som koordinator är du ett stöd i dagliga arbetet, håller i metodmöte eller planerar samverkansmöte samt driver visst kvalitetsarbete för både enheterna t.ex. uppdatera befintliga rutiner eller utveckla rutiner och verktyg för att säkerställa att verksamheten bedrivs med god kvalitet. Du kommer att ha huvudansvaret för remissteamet på arbetsmarknadsenheten. Det innebär att ta emot remisser, återkoppla till remittenterna och aktualisera ärendena i Treserva- vårt verksamhetssystem. Uppdragen kommer från det Kommunala Aktivitets Ansvaret, försörjningsstödsenheten och Arbetsförmedlingen. Detta kräver ett nära samverkansarbete. Du kommer också att ansvara för uppföljning av vissa subventionerade anställningar i samarbete med Arbetsförmedlingen. Rollen som koordinator är ny och du förväntas bidra till att forma tjänsten tillsammans med enhetschefen utifrån behoven i både enheterna. KVALIFIKATIONER Erfarenhet -Vi söker dig som har erfarenhet och utbildning som arbetsgivare bedömer relevant för uppdraget. -Erfarenhet av att arbeta med en eller flera av följande målgrupper: långtidsarbetslösa, personer med nedsatt arbetsförmåga, nyanlända och personer i social utsatthet. -Vi ser gärna att du har högskoleutbildning motsvarande 180 hp med inslag av beteendevetenskapliga ämnen såsom socionom, beteendevetare eller andra likvärdiga utbildningar som arbetsgivaren bedömer lämplig. -Du som söker tjänsten bör ha kunskap och/eller erfarenhet av att arbete med arbetsrehabilitering samt att arbeta med människor med psykiska och/eller fysiska funktionsvariationer samt psykisk ohälsa. -Erfarenhet av att samarbeta med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, VGR och Socialtjänsten. -God insyn olika subventionerade anställningar och arbetsmarknadsinsatser -Kunskap eller tidigare erfarenhet av arbete med mottagande av nyanlända och integrationsfrågor -B körkort är ett krav Meriterande: -Meriterande att ha arbetat med personer med psykiatrisk-och beroendeproblematik -Erfarenhet av samordning, projektledning eller arbetsledning -Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva -Dokumentationsvana -Du behöver ha god språkkänsla och har förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift. -Har god erfarenhet av hantering av digitala verktyg Personliga egenskaper: -För tjänsten krävs att du har god kommunikationsförmåga och ett professionellt förhållningssätt. -För att lyckas i rollen behöver du vara prestigelös, flexibel, har god samarbetsförmåga samt har lätt att bygga förtroendefulla och långsiktiga relationer. Arbetet kräver att du är strukturerad samt har förmåga att planera, genomföra och följa upp. -Du behöver ha en förståelse för verksamheten och ett helhetsperspektiv samt ha ett metodiskt och strukturerat arbetssätt med fokus på detaljer. -Som person är du lyhörd, lösningsfokuserad och öppen för nya möjligheter. Vidare har du förmåga att arbeta både självständigt och i team. -Det är viktigt att du har förmåga att lyfta blicken och se utvecklingsbehov i enheter som ständigt förändras utifrån omvärlden. -Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Utveckling: -Du bör ha vilja vara med och utveckla en verksamhet som ständigt förändras. -Drivande, målmedveten med fokus på individuella utvecklingsprocesser Urval och intervjuer sker löpande under ansökningsprocessen. ÖVRIGT Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling. Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Varmt välkommen med din ansökan! Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Arbetsgivare
Lerums kommun
- Organisationsnummer: 2120001447
Kontaktperson
- Kontakt: jonathan karlsson
- E-post: Jonathan.Karlsson@lerum.se
- Telefon: 0302-521740
- Kontakttyp: Enhetschef