Svergie logotyp
Orti
Logotyp för Bergs kommun

HR-specialist arbetsrätt

Bergs kommun

HR-specialist/HR-advisor

Plats: Berg

  • Omfattning: Deltid
  • Anställningsform: Tills vidare
  • Villkor: Deltid 50%. Tillsvidare.
  • Omfattning: 50-100%

Jobbinformation

  • Antal lediga tjänster: 1
  • Publicerad: 2025-06-13
  • Sista ansökningsdag: 2025-07-07

Lön

  • . Fast lön

Om tjänsten

Välkommen till Bergs kommun - Årets kommun 2024! Hos oss bor två tredjedelar av befolkningen utanför våra tätorter, vi ser inte kommunens gleshet som ett hinder utan som en möjlighet! Här finns storslagen natur på nära håll, en stark entreprenörsanda och ett aktivt kultur- och föreningsliv. För den som vill ha stadens utbud och kommunikationer är Östersund endast ett stenkast bort. Den sydsamiska kulturen, rennäringen och språket är en viktig del av kommunens identitet. Som arbetsgivare vilar all kommunens verksamhet på våra fem styrprinciper; tillsammans, mod, effektfullt, kommunikation och långsiktighet. Våra styrprinciper är framtagna för vara vår kompass och vägledning, i att alltid främja tillit och en god organisationskultur med medborgaren i fokus. På bergsliv.se har vi samlat inspirerande reportage om människor som bor i kommunen och fakta om våra tätorter. Välkommen att hitta ditt drömliv hos oss i Bergs kommun! Vi tar emot din jobbansökan digitalt via vårt rekryteringssystem. Om du har skyddade personuppgifter så ska du inte skicka din ansökan via rekryteringssystemet. Kontakta istället HR-konsult via växel 0687-161 00, så får du hjälp med hur du söker arbete på ett säkert sätt. Vi undanber oss kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser. Är du en trygg expert inom arbetsrätt som brinner för att vägleda i komplexa personalfrågor? Vill du arbeta strategiskt och operativt med att säkerställa att vår organisation alltid agerar enligt gällande lagar och kollektivavtal? Då kan du vara den HR-specialist vi söker! Hos oss får du en nyckelroll i HR-teamet där du får använda din specialistkunskap för att bidra till en rättssäker, inkluderande och hållbar arbetsmiljö. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete i en organisation i ständig utveckling och framåtrörelse där ditt arbete verkligen gör skillnad – varje dag. Varmt välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Som HR-specialist arbetsrätt ansvarar du för att stödja kollegor och i vissa fall chefer framför allt inom arbetsrätt och anställningsvillkor. Rollen innefattar kvalificerad rådgivning inom arbetsrätt, kollektivavtalstolkning, facklig samverkan samt medverkan i löneöversyn.  Du är avdelningens specialist på lag- och avtalstolkning, vilket framför allt omfattar tolkning och tillämpning av arbetsrättslig lagstiftning och kommunala kollektivavtal. Du kommer även att ge stöd i hantering av arbetsrättsliga ärenden, t.ex. vid omplacering, uppsägning eller arbetsbrist samt håller kollegor och chefer informerade om förändringar i lagar och avtal samt dess påverkan på verksamheten. Du ansvarar för facklig samverkan och förhandlingar genom att planera, kalla till och genomföra MBL-förhandlingar vid t.ex. organisationsförändringar, policybeslut eller upphandlingar samt dokumentation av samverkans- och förhandlingsprocesser enligt gällande regelverk. Du biträder HR-chef i arbetet med den årliga löneöversynen, bland annat med att samla in och sammanställa löneunderlag, stödja chefer i lönesättningsprocessen utifrån riktlinjer och lönepolitiska mål samt delta i fackliga löneförhandlingar och säkerställa att processen sker enligt avtal. Kvalifikationer Du har en kandidatexamen inom PA eller annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivare bedömer likvärdig. Du har flera års erfarenhet av kvalificerat HR-arbete där arbetsrättslig inriktning och/eller arbete inom en politiskt styrd organisation är särskilt meriterande Du har mycket god kunskap om arbetsrätt, kollektivavtal inom kommunal sektor (ex. HÖK, AB) samt erfarenhet av facklig samverkan och MBL-förhandlingar. Bergs kommun är en samisk förvaltningskommun och vi ser det därför som meriterande om du har kunskap i sydsamiskt språk och kultur.  Körkort för personbil är ett krav då det kan komma att förekomma resor i tjänsten. Personliga egenskaper För att lyckas i rollen som HR-specialist i kommunen behöver du ha följande egenskaper: - Strukturerad: Du har förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du arbetar metodiskt och säkerställer att uppgifter slutförs enligt uppsatta tidsramar och krav. - Kommunikativ förmåga: Du uttrycker dig klart och tydligt i både tal och skrift. Du kan anpassa din kommunikation efter målgrupp och skapar förtroende genom ett professionellt bemötande. Du har lätt för att förklara komplexa regelverk på ett pedagogiskt sätt. - Serviceinriktad: Du har ett tillmötesgående och lösningsfokuserat förhållningssätt. Du ser HR som en stödjande funktion och strävar efter att skapa värde för chefer och -verksamhetens behov. - Helhetssyn: Du förstår hur olika delar inom kommunen hänger ihop och hur HR-arbetet bidrar till kommunens övergripande mål. Du väger in både lagkrav, verksamhetsmål och personalperspektiv i ditt beslutsfattande. Vi erbjuder Att arbeta i Bergs kommun innebär att du blir en del av en organisation i ständig utveckling och framåtrörelse! Våra medarbetare är vår absolut viktigaste resurs och vi värdesätter dig för just din unika kompetens och erfarenhet. Vi erbjuder många olika förmåner, exempelvis möjlighet till friskvårdstimme och en bred förmånsportal. Möjlighet finns till visst distansarbete utifrån överenskommelse och verksamhetens behov. Tjänsten ger goda möjligheter att anpassa sina arbetstider Varmt välkommen till oss!  Kontaktinformation Fredrik Åström, HR-chef, +46 0687-164 02, fredrik.astrom@berg.se Joanna Sundin, HR-konsult, 0687-161 36, joanna.sundin@berg.se Facklig kontaktperson, Kommunväxeln, 0687-161 00, bergs.kommun@berg.se Arbetsplats BOX 73 84521 Svenstavik

Arbetsgivare

Bergs kommun

  • Organisationsnummer: 2120002502
  • Hemsida: http://www.berg.se

Kontaktperson

  • Kontakt: Fredrik Åström
  • E-post: fredrik.astrom@berg.se
  • Telefon: +46 0687-164 02
  • Kontakttyp: HR-chef
  • Kontakt: Facklig kontaktperson
  • E-post: bergs.kommun@berg.se
  • Telefon: 0687-161 00
  • Kontakttyp: Kommunväxeln
  • Kontakt: Joanna Sundin
  • E-post: joanna.sundin@berg.se
  • Telefon: 0687-161 36
  • Kontakttyp: HR-konsult

Ansökan

Ansök till tjänsten
SökSök

Vilken plats vill du veta mer om?