Svergie logotyp
Orti
Logotyp för Stenungsunds kommun

Upphandlare till Stenungsunds kommun

Stenungsunds kommun

Upphandlare

Plats: Stenungsund

  • Omfattning: Heltid
  • Anställningsform: Tills vidare
  • Villkor: Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast.
  • Omfattning: 100%

Jobbinformation

  • Antal lediga tjänster: 1
  • Publicerad: 2025-06-16
  • Sista ansökningsdag: 2025-07-07

Lön

  • Enligt avtal.

Om tjänsten

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum. Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord. Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. I sektor stödfunktioner ingår bland annat ekonomi, personal, administration och digitalisering, kommunikation och samordning samt service. Stödfunktionernas uppdrag är att underlätta för kommunens sektorer att fokusera på sin verksamhet. Upphandlingsenheten är tillsammans med ekonomienheten och fastighetsenheten en del av ekonomifunktionen. Vi som arbetar på ekonomifunktionen strävar hela tiden efter att vara ett team där vi kompletterar varandra på ett bra sätt. Vi drivs av ett stort engagemang, glädje i arbetet och är inte främmande för utmaningar. Upphandlingsenheten är ett stöd till verksamheterna i upphandlings- och inköpsfrågor samt leder, samordnar och utvecklar kommunens upphandlings- och inköpsverksamhet. Enhetens uppdrag är att genomföra upphandlingar, förvalta avtal, möjliggöra effektiva inköp samt biträda verksamheter och bolag med kvalificerad rådgivning i frågor som rör upphandling, inköp och avtal. Upphandlingsenheten, som är gemensam för Stenungsunds, Lilla Edets och Tjörns kommuner samt bolag, är i stark tillväxt vilket ställer krav på vår upphandlings- och inköpsorganisation. Då en av upphandlarna valt att gå vidare finns möjligheten att bli en del i vårt team. Arbetsuppgifter Drivs du av att göra bra affärer? Kul! Det gör vi på Stenungsunds upphandlingsenhet också och nu kan du bli en av oss.Som upphandlare i Stenungsunds kommun är du en strategisk och viktig medarbetare i inköpsprocessen och i våra tre kommuners utvecklingsarbete inom området. Upphandlingsenheten skapar mervärde till sina kunder genom att stötta och vägleda i den offentliga upphandlingen. Enheten arbetar också som stöd, rådgivare och kvalitetsgranskare i upphandlingsjuridiska och avtalsrättsliga frågor utifrån ett affärsmässigt perspektiv.Upphandlingsenheten kännetecknas av utveckling, nytänkande och ständiga förbättringar. Som upphandlare i Stenungsunds Kommun finns det stor möjlighet till delaktighet och personlig utveckling.Enheten består av tolv medarbetare som stöttar kommunens verksamheter i alla frågor avseende inköp, upphandling, e-handel, avtalsuppföljning med mera. Rollerna på enheten är fördelade mellan upphandlare (med olika inriktningar), inköpare, e-handelssamordnare, och avtalscontroller.Förutom upphandlingar åt kommunerna Stenungsund, Tjörn och Lilla Edet och dess bolag, samverkar vi med övriga grannkommuner och Göteborgs stad.Som upphandlare i Stenungsunds kommun arbetar du självständigt och affärsmässigt med kommunens upphandlingsärenden. Detta omfattar allt från marknadsanalys, upprättande av upphandlingsdokument tillsammans med kravställare, till publicering av upphandling, utvärdering och avtalsuppföljning. I denna roll ingår att självständigt genomföra upphandlingar för både interna och externa kunder, främst med tonvikt på IT-upphandlingar, men även av löpande ramavtal, objektspecifika upphandlingar samt avrop genom förnyad konkurrensutsättning. Uppdragen är av varierande storlek och komplexitet. Utöver upphandlingar så ingår det i rollen att genomföra utbildningsinsatser, agera rådgivande vid avtals- och inköpsfrågor samt övriga, för uppdraget, relevanta arbetsuppgifter. Kvalifikationer Vi söker dig som har:- högskoleutbildning, yrkesutbildning eller annan utbildning eller erfarenhet som vi bedömer som relevant för tjänsten.- dokumenterad arbetslivserfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).- goda kunskaper inom LOU.- hög kommunikativ förmåga i både tal och skrift.- god pedagogisk förmåga att förstå verksamheternas behov och att kunna formulera om dessa till krav och avtalsvillkor - B-körkortEftersom arbetet är serviceinriktat och innebär många kontakter krävs det att du har mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga samt att du trivs med ett konsultativt arbetssätt. Vi förutsätter att du har en affärsmässig och analytisk förmåga samt är utvecklingsintresserad och kreativ med ett mycket positivt synsätt. Vidare har du hög integritet, är strukturerad, pedagogisk, noggrann och har förmåga att jobba självständigt. Du uttrycker dig väl på svenska i tal och skrift samt har god datorvana.  Tjänsten är placerad i Stenungsund och kan vissa dagar per månad att innebära bemanning i Skärhamn samt i Lilla Edet. Möjlighet till bil finns. Distansarbete erbjuds när utrymme ges. Upphandlingsenheten i Stenungsunds kommun är ett gott team och vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och gruppens bredd.

Arbetsgivare

Stenungsunds kommun

  • Organisationsnummer: 2120001298

Kontaktperson

  • Kontakt: Gabriella Glimstedt
  • E-post: gabriella.glimstedt@stenungsund.se
  • Telefon: 0303-732671
  • Kontakttyp: Upphandlingschef

Ansökan

Ansök till tjänsten
SökSök

Vilken plats vill du veta mer om?