
Socialsekretarare
Borås Stad
Socialsekreterare
Plats: Borås
- Omfattning: Heltid
- Anställningsform: Tills vidare
- Villkor: 100% , Enligt överenskommelse.
- Omfattning: 100%
Jobbinformation
- Antal lediga tjänster: 2
- Publicerad: 2025-06-16
- Sista ansökningsdag: 2025-07-14
Lön
- Enligt avtal.
Om tjänsten
Arbetslivsförvaltningen organiserar samhällsviktiga verksamheter inom socialtjänst och arbetsmarknad och arbetar målinriktat mot att så många boråsare som möjligt ska uppnå och närma sig egen och rätt försörjning. Förvaltningen har ca 240 medarbetare och ansvarar för samt finansierar ca 350 arbetsmarknadspolitiska anställningar.
Vi söker nu engagerade och drivna socialsekreterare. Har du utbildning inom socialt arbete och socialrätt samt erfarenhet och kunskap inom ekonomiskt bistånd? Då är det just dig vi söker!
Vi som arbetar som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd beskriver vårt arbete på följande sätt:
- Jobbet är mycket varierande och man lär sig otroligt mycket. Det är en arbetsplats där du utvecklas både personligt och professionellt.
- Vi jobbar med socialt arbete på riktigt. Vi har tid och möjlighet att vägleda, motivera och göra skillnad i människors liv.
- Vi testar nya metoder och fastnar inte i gamla arbetssätt.
- Vi har en ledning som vill att vi är delaktiga och som lyssnar på våra åsikter och förslag.
- Vi är en multikulturell arbetsplats med härlig gemenskap i personalgruppen. Det finns en stor kompetens bland medarbetarna där vi hjälper varandra.
Ring gärna så berättar jag mer - Socialsekreterare Amelie 033-35 86 43
Vår filosofi är att förändring sker i mötet med människan. Under snart ett decennium har vi utvecklat en unik arbetsmetod där personliga möten med klienterna blivit en avgörande del av vår framgång. Hos oss trivs och arbetar socialsekreterare som tror på människors egna förmågor och som sätter individen i fokus. Vi arbetar relationsbyggande och utformar utifrån vår profession systematiskt stöd och uppföljning för att den enskilde ska nå sina mål.
En annan framgångsfaktor i vårt koncept är väl upparbetade rutiner där vi byggt en tydlig struktur och riktlinjer för vårt arbete. Inom vårt yrke sker idag många förändringar - inte minst mot bakgrund av den digitala utvecklingen där vi nyligen startat upp vår nya digitala plattform för digitala ansökningar om ekonomiskt bistånd.
Vi är ett stort och härligt gäng om drygt 50 medarbetare med tre enhetschefer. Vi arbetar i ljusa och trivsamma lokaler i centrala Borås och alla socialsekreterare har eget kontor.
Som ny hos oss får du tid att växa in i rollen. Du får en mentor och utbildning samt handledning i de metoder som vi använder oss av. Vi har kontinuerlig metodhandledning, regelbundna ärendegenomgångar och du ges möjlighet till reflektion och även extern processhandledning. Det finns även möjlighet att jobba och fördjupa dig i specifika områden efter eget intresse. Inom ramen för ditt uppdrag erbjuds du den kompetensutveckling, stöd och inspiration som du behöver för att utvecklas inom ditt arbetsområde.
Vi värnar om balans mellan arbete och fritid och erbjuder därför möjligheten till flexibel arbetstid och hemarbete. Vi anser att en god balans mellan arbete och fritid är avgörande för att trivas på jobbet och vara produktiv.
Vi är en arbetsplats där din åsikt har en stor betydelse. Förutom meningsfulla arbetsuppgifter och goda anställningsvillkor tar du som anställd i Borås stad del av samtliga förmåner som bland annat friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens badanläggningar samt möjlighet till semesterväxling. Läs mer om Borås Stads personalförmåner- Vårt erbjudande - Borås Stad.
Verkar detta vara ett intressant jobb? Välkommen med din ansökan och tveka inte att höra av dig om du har frågor. Vi kommer att genomföra intervjuer löpande under sommaren, vänta inte med din ansökan.
Socialsekretarare ArbetsuppgifterDitt huvuduppdrag är att arbeta med att utreda ansökningar om ekonomiskt bistånd och förändringsarbete mot egen försörjning.
Ditt arbete utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns. I ditt arbete kan du komma att samarbeta både med kollegor i staden och externa samarbetspartners som till exempel regionen, försäkringskassa och arbetsförmedling.
Övrig information KvalifikationerDu är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig. Du har en bred omvärldsbild och god kommunikationsförmåga, med siktet inställt på att skapa goda relationer. För dig är det viktigt att agera professionellt och du känner ett stort engagemang för ditt arbete. Du ska ha förmågan att strukturera ditt arbete. För uppdraget krävs att du kan uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Kunskap i fler språk än svenska är meriterande.
AnsökanDin ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.
Arbetsgivare
Borås kommun
- Organisationsnummer: 2120001561
- Hemsida: www.boras.se/ledigajobb
Kontaktperson
- Kontakt: Ann Rolfsson
- Telefon: 033-353872
- Kontakttyp: Rekryterande chef
- Kontakt: Åsa Gabrielsson
- Telefon: 033-35 37 47
- Kontakttyp: Rekryterande chef
- Kontakt: Johanna Fraiman
- Telefon: 033-353679
- Kontakttyp: Rekryterande chef